بانک مرکزی: جریمه دیرکرد وام‌های خرد بخشیده می‌شود هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد به طلافروشان درخصوص نرخ‌گذاری‌های کاذب خرید و فروش ارز در مرکز مبادله برقرار است (۲۸ خرداد ۱۴۰۴) مهلت ارسال صورت‌حساب الکترونیکی مالیات تمدید شد سوخت‌رسانی پایدار، مطلوب و بدون وقفه در سراسر کشور کاهش ۴۰ درصدی زمان انتظار در صف پمپ‌بنزین‌های تهران صادرات بدون وقفه از  خراسان رضوی نرخ طلا در مشهد کاهش یافت (۲۸ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار و ارز‌های دیجیتال (۲۸ خرداد ۱۴۰۴) | دلار در کانال ۹۲ هزار تومان جا خوش کرد زمان واریز یارانه خردادماه ۱۴۰۴ ویژه دهک‌های چهارم تا نهم اعلام شد | منابع پرداخت یارانه نقدی تأمین شده است یک پیش‌بینی از رشد عجیب قیمت بیت‌کوین (۲۸ خرداد ۱۴۰۴) قیمت اونس جهانی طلا به چه عددی رسید؟ (۲۸ خرداد ۱۴۰۴) مشکلی در تأمین غذای کشور وجود ندارد سهمیه برداشت کارت‌های سوخت جایگاه تهران افزایش یافت تداوم روند افزایشی قیمت نفت (۲۸ خرداد ۱۴۰۴) افزایش بی‌سابقه تولید روغن نباتی در کشور + جدول قیمت پرداخت مطالبات گندم‌کاران از امروز (۲۸ خرداد ۱۴۰۴) وزیر صمت: ارز مورد نیاز ترخیص تمامی کالا‌ها اختصاص یافت سهمیه آرد نانوایی‌ها افزایش یافت | فعالیت بدون وقفه سوپرمارکت‌ها در شمال کشور قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۸ خرداد ۱۴۰۴) | نوبرانه آلو در بازار موجود شد کاهش قیمت گوشت در یک هفته اخیر (۲۸ خرداد ۱۴۰۴) تهدید به بسته‌شدن تنگه هرمز، قیمت گاز اروپا را بالا برد (۲۸ خرداد ۱۴۰۴) فعالیت ۵۰ درصدی بانک‌های تهران در ۲۸ خرداد استاندار خراسان رضوی: منابع پایدار لازمه توسعه پایدار است همه مرز‌های زمینی کشور باز است (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) معاملات در بازار سرمایه ایران تا یکشنبه (یکم تیر ۱۴۰۴) متوقف شد دستور استاندار خراسان رضوی برای صدور پروانه‌های صنایع محور غرب مشهد ظرف یک ماه آینده تداوم روند افت قیمت خودرو‌های داخلی (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) + جدول
سرخط خبرها

بهانه جدید خودروسازان مونتاژی برای دست کردن در جیب مردم | علت گرانی‌های اخیر خودرو چه بود؟

  • کد خبر: ۳۳۴۹۶۳
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۳
بهانه جدید خودروسازان مونتاژی برای دست کردن در جیب مردم | علت گرانی‌های اخیر خودرو چه بود؟
کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش اخیر قیمت خودرو بیش از آنکه ناشی از سیاست‌های دولت باشد، ریشه در سیاست‌گذاری داخلی خود شرکت‌های خودروساز دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، در هفته‌های اخیر شاهد افزایش دوباره قیمت برخی خودرو‌های مونتاژی در بازار بوده‌ایم؛ افزایشی که از سوی خودروسازان به مسائل مالی از جمله «افزایش دیون دولت» نسبت داده می‌شود.

خودروسازان تلاش می‌کنند با نسبت‌دادن مشکلات به دولت، موج تازه‌ای از گرانی را توجیه‌پذیر کنند. کار به جایی رسید که حتی خریداران محصولات مدیران‌خودرو در این شرکت تجمع کردند و فعلاً معلوم نیست تعیین تکلیف این ماجرا به کجا خواهد رسید.

واقعیت این است که دولت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تلاش کرده با اختصاص منابع، تخصیص ارز نیمایی و حتی تسهیل واردات قطعه، فشار را از دوش صنعت خودرو بردارد. بسیاری از خودروسازان خصوصی و مونتاژکارها، بخش قابل توجهی از خودرو‌های تولیدی امسال را پیش‌فروش کرده‌اند یا از محل مطالبات دولتی، نقدینگی دریافت کرده‌اند. در واقع آنها محصول سال ۱۴۰۳ را با پول مردم و منابع عمومی می‌سازند، اما باز هم از «کمبود منابع» برای توجیه افزایش قیمت استفاده می‌کنند.

بهانه‌جویی مونتاژکاران

برخی شرکت‌های مونتاژکار که به اسم برند‌های لوکس، خودرو‌هایی با فناوری قدیمی را وارد خط تولید کرده‌اند، حالا با نوسان قیمت ارز، سود خود را در خطر می‌بینند و تلاش دارند با استناد به «دیون دولتی» بازار را آماده افزایش قیمت‌های جدید کنند. در حالی که طبق آخرین آمار، دولت تسویه بخشی از دیون سال گذشته را در سه‌ماهه اول امسال آغاز کرده و برای نیمه دوم ۱۴۰۴ نیز بودجه‌ای مشخص برای تسویه با صنایع پیش‌بینی شده است.

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند افزایش اخیر قیمت خودرو بیش از آن‌که ناشی از سیاست‌های دولت باشد، ریشه در سیاست‌گذاری داخلی خود شرکت‌های خودروساز دارد؛ از قیمت‌گذاری غیرشفاف تا عرضه محدود و کنترل‌شده برای حفظ حاشیه سود. در چنین شرایطی، شاید وقت آن رسیده باشد که بخشی از شفاف‌سازی مورد انتظار، نه از دولت، بلکه از خودروسازان مطالبه شود.

چرا قیمت تمام‌شده خودروها، ترکیب هزینه‌های ارزی و ریالی و نحوه مصرف منابع دولتی به صورت شفاف منتشر نمی‌شود؟ آنچه مسلم است، دولت نه‌تنها مانعی برای تولید خودرو نیست، بلکه با وجود تنگنای بودجه‌ای، همچنان یکی از بزرگ‌ترین حامیان این صنعت است. اما حمایت بدون نظارت، تنها به سودجویی و بی‌انضباطی مالی دامن می‌زند؛ موضوعی که امروز در رفتار برخی از مونتاژکاران به‌روشنی دیده می‌شود.

نهاد‌های مختلف به این ماجرا وارد شده‌اند و اعلام کرده‌اند «حق با مردم است». سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان در واکنشی به طور ضمنی اعلام کرد که در پرونده گرانفروشی اخیر، «حق با مردم است» و خودرو‌هایی که موعد تحویل آنها سال ۱۴۰۳ بوده، اما تاکنون تحویل داده نشده‌اند، مشمول افزایش و تغییر هزینه‌های دیون دولتی نمی‌شوند. در پی این اعتراض‌ها، سازمان حمایت، مدیرانی را که به زعم این سازمان دچار تخلف شده‌اند، احضار کرد. از سوی دیگر، سازمان تعزیرات نیز اخیراً در اظهاراتی ضمن تأیید محق بودن مصرف‌کنندگان، عنوان کرده که شکایات مردمی در حال بررسی است.

در پایان آنچه روشن است، اینکه حمایت دولت از تولید نباید بهانه‌ای برای نقض حقوق مصرف‌کننده باشد. اگر دیون دولتی وجود دارد، محل تسویه آن خزانه است، نه حساب مردم. در غیر این صورت، اعتماد عمومی به کل نظام تولید و فروش خودرو فرو می‌ریزد.

منبع: روزنامه ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->