اطلاعیه اتحادیه نانوایان مشهد درباره احتمال افزایش قیمت نان خراسان‌ رضوی به دنبال دریافت اختیارات ارزی از وزارت صمت است معامله ۶ کیلوگرم شمش طلا در حراج امروز (۶ خرداد ۱۴۰۴) تاکنون نرخ‌نامه جدیدی برای نانوایان با آرد نوع ۱ و ۲ در کشور صادر نشده است| اعلام نرخ‌نامه جدید نان، به‌زودی آیا زمان واریز باقی‌مانده سود سهام عدالت مشخص شد؟ توزیع ۳۰ هزار تن نهاده دامی در خراسان رضوی | ذخایر کافی است و مشکل تأمین وجود ندارد تکرار تجربه تلخ مسکن مهر در کمین مسکن ملی است؟ لیست قیمت جدید محصولات سایپا ویژه خرداد اعلام شد (۶ خرداد ۱۴۰۴) + جدول ویدئو | مشکل سوخت و بیمه رانندگان به‌زودی برطرف می‌شود بررسی قیمت خودرو (۶ خرداد ۱۴۰۴) | دلار، بازار خودرو را به مرز تردید کشاند قیمت سیمان در بازار کاهش یافت (۶ خرداد ۱۴۰۴) طلا امروز در مشهد چند؟ (۶ خرداد ۱۴۰۴) بازگشت نسبی تقاضا به بازار سهام | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۶ خرداد ۱۴۰۴) وزارت راه در حال بررسی پیشنهاد افزایش قیمت بلیت قطار اقتصاد بدون سکان‌دار میوه، کالای لاکچری بازار مشهد جای خالی کاهش تورم در جیب مردم دلیل نوسان قیمت پیاز چیست؟ کاهش قیمت موبایل (۶ خرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت‌کوین (۶ خرداد ۱۴۰۴) | دلار در کانال ۸۲ هزار تومان قیمت جهانی طلا امروز (۶ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد آیا کارت رفاهی خرید جهیزیه به‌جای وام نقدی ازدواج، می‌تواند بحران صف‌ها را حل کند؟ وام مسکن روستایی چند درصد از هزینه ساخت را پوشش می‌دهد؟ ارزش بورس ایران تقریبا ۲۰۰ میلیارد دلار شد قیمت امروز برنج و حبوبات در مشهد (۶ خرداد ۱۴۰۴) | افزایش قیمت برنج ایرانی + جدول حذف کارت‌سوخت تکذیب شد | اجرای آزمایشی صحت ندارد افزایش قیمت مرغ و گوشت در مشهد (۶ خرداد ۱۴۰۴) + جزئیات ثبت حدود ۱۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در خراسان رضوی طی اردیبهشت ۱۴۰۴ ضرورت کاهش مصرف آب هر شهروند مشهدی از ۱۲۰ به ۷۰ لیتر در شبانه‌روز در شرایط کمبود آب | با چه روش‌هایی مصرف آب را کاهش دهیم؟
سرخط خبرها

بهانه جدید خودروسازان مونتاژی برای دست کردن در جیب مردم | علت گرانی‌های اخیر خودرو چه بود؟

  • کد خبر: ۳۳۴۹۶۳
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۳
بهانه جدید خودروسازان مونتاژی برای دست کردن در جیب مردم | علت گرانی‌های اخیر خودرو چه بود؟
کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش اخیر قیمت خودرو بیش از آنکه ناشی از سیاست‌های دولت باشد، ریشه در سیاست‌گذاری داخلی خود شرکت‌های خودروساز دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، در هفته‌های اخیر شاهد افزایش دوباره قیمت برخی خودرو‌های مونتاژی در بازار بوده‌ایم؛ افزایشی که از سوی خودروسازان به مسائل مالی از جمله «افزایش دیون دولت» نسبت داده می‌شود.

خودروسازان تلاش می‌کنند با نسبت‌دادن مشکلات به دولت، موج تازه‌ای از گرانی را توجیه‌پذیر کنند. کار به جایی رسید که حتی خریداران محصولات مدیران‌خودرو در این شرکت تجمع کردند و فعلاً معلوم نیست تعیین تکلیف این ماجرا به کجا خواهد رسید.

واقعیت این است که دولت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تلاش کرده با اختصاص منابع، تخصیص ارز نیمایی و حتی تسهیل واردات قطعه، فشار را از دوش صنعت خودرو بردارد. بسیاری از خودروسازان خصوصی و مونتاژکارها، بخش قابل توجهی از خودرو‌های تولیدی امسال را پیش‌فروش کرده‌اند یا از محل مطالبات دولتی، نقدینگی دریافت کرده‌اند. در واقع آنها محصول سال ۱۴۰۳ را با پول مردم و منابع عمومی می‌سازند، اما باز هم از «کمبود منابع» برای توجیه افزایش قیمت استفاده می‌کنند.

بهانه‌جویی مونتاژکاران

برخی شرکت‌های مونتاژکار که به اسم برند‌های لوکس، خودرو‌هایی با فناوری قدیمی را وارد خط تولید کرده‌اند، حالا با نوسان قیمت ارز، سود خود را در خطر می‌بینند و تلاش دارند با استناد به «دیون دولتی» بازار را آماده افزایش قیمت‌های جدید کنند. در حالی که طبق آخرین آمار، دولت تسویه بخشی از دیون سال گذشته را در سه‌ماهه اول امسال آغاز کرده و برای نیمه دوم ۱۴۰۴ نیز بودجه‌ای مشخص برای تسویه با صنایع پیش‌بینی شده است.

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند افزایش اخیر قیمت خودرو بیش از آن‌که ناشی از سیاست‌های دولت باشد، ریشه در سیاست‌گذاری داخلی خود شرکت‌های خودروساز دارد؛ از قیمت‌گذاری غیرشفاف تا عرضه محدود و کنترل‌شده برای حفظ حاشیه سود. در چنین شرایطی، شاید وقت آن رسیده باشد که بخشی از شفاف‌سازی مورد انتظار، نه از دولت، بلکه از خودروسازان مطالبه شود.

چرا قیمت تمام‌شده خودروها، ترکیب هزینه‌های ارزی و ریالی و نحوه مصرف منابع دولتی به صورت شفاف منتشر نمی‌شود؟ آنچه مسلم است، دولت نه‌تنها مانعی برای تولید خودرو نیست، بلکه با وجود تنگنای بودجه‌ای، همچنان یکی از بزرگ‌ترین حامیان این صنعت است. اما حمایت بدون نظارت، تنها به سودجویی و بی‌انضباطی مالی دامن می‌زند؛ موضوعی که امروز در رفتار برخی از مونتاژکاران به‌روشنی دیده می‌شود.

نهاد‌های مختلف به این ماجرا وارد شده‌اند و اعلام کرده‌اند «حق با مردم است». سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان در واکنشی به طور ضمنی اعلام کرد که در پرونده گرانفروشی اخیر، «حق با مردم است» و خودرو‌هایی که موعد تحویل آنها سال ۱۴۰۳ بوده، اما تاکنون تحویل داده نشده‌اند، مشمول افزایش و تغییر هزینه‌های دیون دولتی نمی‌شوند. در پی این اعتراض‌ها، سازمان حمایت، مدیرانی را که به زعم این سازمان دچار تخلف شده‌اند، احضار کرد. از سوی دیگر، سازمان تعزیرات نیز اخیراً در اظهاراتی ضمن تأیید محق بودن مصرف‌کنندگان، عنوان کرده که شکایات مردمی در حال بررسی است.

در پایان آنچه روشن است، اینکه حمایت دولت از تولید نباید بهانه‌ای برای نقض حقوق مصرف‌کننده باشد. اگر دیون دولتی وجود دارد، محل تسویه آن خزانه است، نه حساب مردم. در غیر این صورت، اعتماد عمومی به کل نظام تولید و فروش خودرو فرو می‌ریزد.

منبع: روزنامه ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->